Kanał na YouTubie
prywatny profil użytkownika serwisu YouTube, na którym udostępnia on swoje filmy. Może on mieć charakter prywatny (z ograniczoną publicznością bądź dostępny tylko dla właściciela konta) lub publiczny (dostępny dla wszystkich). YouTube umożliwia również użytkownikom śledzenie aktywności innych kanałów za pomocą subskrypcji. Dzięki tej funkcji można być na bieżąco z aktywnością danego użytkownika. Wybrane konto można w każdej chwili usunąć z listy subskrybowanych kanałów.
Około 85% dorosłych w przedziale wiekowym 18–49 lat używa kilku urządzeń jednocześnie, w tym jednego z dostępem do serwisu YouTube, a około dwóch trzecich podczas przeglądania stron internetowych lub oglądania telewizji. Średnio na 1 minutę publikowanych jest ok. 400 godzin nowych treści, które trafiają na portal. YouTube dociera do około miliarda odbiorców na całym świecie. Tak szeroka publiczność staje się coraz bardziej wymagająca, stąd wzrost jakości i różnorodności tworzonych treści. Platforma poza twórcami przyciąga również reklamodawców.
Założenie konta w serwisie jest bezpłatne. YouTube jest ściśle powiązany z Google, dlatego kiedy użytkownik zakłada profil, witryna przekierowuje go do logowania przez konto w tym serwisie. Następnie należy zalogować się przez adres e-mail oraz uzupełnić pozostałe wymagane pola. Po utworzeniu konta portal kieruje użytkownika na stronę, na której można rozpocząć subskrypcję najpopularniejszych kanałów posegregowanych według kategorii tematycznych. W następnych etapach można zająć się projektowaniem własnego kanału, np. zmienić mu nazwę, wybrać tło oraz zdjęcie profilowe. Po dokonaniu tych zmian konto jest już gotowe i można zacząć umieszczać swoje filmy na kanale. Do wideo można dobrać odpowiedni kadr, który będzie wyświetlał się w miniaturce jako okładka filmu. Z zamieszczonych materiałów można tworzyć playlisty, czyli grupować filmy według kategorii.
YouTube umożliwia posegregowanie kanałów i wideo w kategorie odpowiednie do ich treści. Pozwala to widzom na szybsze wyszukiwanie interesujących ich filmów. Jest to również ułatwienie dla reklamodawców oraz twórców, ponieważ ułatwia zawężenie grupy docelowej odbiorców. Kategorie, do których można przyporządkować filmy dostępne na YouTubie, to np. motoryzacja, komedia, moda i uroda, kanały familijne, rozrywka, edukacja, poradniki, gry, sport, polityka, muzyka, ludzie, wideoblogi, zwierzęta, podróże i jedzenie. Dodatkową funkcją jest możliwość ocenienia filmu oraz dodania komentarza. Każde wyświetlenie danej treści zwiększa też liczbę jej wyświetleń. Umożliwia to zorientowanie się, jak popularne jest wideo i czy podoba się widzom.
Najpopularniejszym kanałem na YouTubie w 2018 r. był PewDiePie. Aktualnie ma on 93 miliony subskrybentów i jako pierwszy w historii serwisu przekroczył próg 50 milionów subskrypcji. Właścicielem kanału jest Szwed F.A.U. Kjellberg. Jego działalność opiera się na prezentacji filmów z kategorii let’s play. Są to filmy dotyczące gier komputerowych, treści komediowe oraz recenzje najbardziej popularnych memów internetowych. Kanał istnieje od 2010 r.
Najbardziej popularnym kanałem w Polsce w 2018 r. był Blowek,którego właścicielem jest urodzony w 1996 r. K. Gązawa. Aktualnie ma on ok. 4,1 miliona obserwujących. Zamieszczane treści dotyczą głównie gry komputerowej Minecraft. Jest on jednym z pierwszych polskich youtuberów, którzy osiągnęli milion subskrybentów. Jego aktywność w serwisie rozpoczęła się w 2011 r.
Izabela Kłak, Przemysław Mazur
A. Borowicz, Komputer, tablet, smartfon, aparat fotograficzny oraz internet dla chcących więcej. Pojęcia, definicje i procedury, w tym Facebook, YouTube, Gmail, Word i inne , Sfera – Jolanta Dec, Warszawa 2016; M. Grzesiak, Wykorzystanie serwisu YouTube w kształtowaniu marki osobistej. Wyniki badań, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2017; M. Lakomy, Demokracja 2.0. Interakcja polityczna w nowych mediach, Academia Ignatianum–Wydawnictwo WAM, Kraków 2013; KulTube. Kultura wobec YouTube, R. Bomba, P. Olszewska, A. Wuls (red.), Centrum Badań Gier Wideo UMCS, Lublin 2017; J. Kułakowski, M. Malczyński, M. Nowak i in., Jak zostać youtuberem: publikuj i zarabiaj, Ringier Axel Springer Polska, Warszawa 2015; K. Macieja, Youtube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2018; J. Williams, Social Media: Marketing Strategies for Rapid Growth Using Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest and YouTube, CreateSpace Independent Publishing Platform, [b.m.] 2016.