Przejdź do menu Przejdź do treści

Instagram

serwis społecznościowy utworzony w 2010 r. przez K. Systroma i M. Kriegera, pierwotnie jako aplikacja przeznaczona do tworzenia i publikacji zdjęć w internecie oraz śledzenia profili znajomych lub użytkowników. Początkowo platforma była dostępna jedynie na urządzeniach iPhone. Później, w 2012 r. powstała wersja na Androida oraz Windows Phone, co wywołało protesty użytkowników iOS. Instagram dostępny jest również w serwisie WWW, ale jego funkcje są zdecydowanie ograniczone w porównaniu z aplikacją.

W kwietniu 2012 r. domena Instagrama została wykupiona przez Facebooka. Aktualnie funkcjonuje on jako odrębny serwis społecznościowy, chociaż oba portale mają ze sobą wiele wspólnego. Założenie konta na Instagramie może odbyć się w sposób klasyczny, tzn. poprzez podanie adresu e-mail oraz prywatnego hasła, lub z wykorzystaniem konta na Facebooku (funkcja „zaloguj przez Facebooka”).

Początkowo Instagram miał służyć jedynie do tworzenia oraz publikowania kwadratowych zdjęć. Z biegiem czasu, wraz ze wzrastającym się zainteresowaniem szybko wprowadzono jednak nowe możliwości. Już w 2013 r. można było publikować krótkie treści wideo, w 2014 r. udostępniono możliwość emisji reklam. W 2016 r. pojawiły się pierwsze Instagram Stories, czyli możliwość udostępnienia ulotnych treści w formie zdjęć lub wideo, które znikają po 24 godzinach. Funkcja ta daje również możliwość podejrzenia, kto z naszych obserwujących wyświetlił naszą aktywność.

Obecnie dzięki swojej popularności serwis Instagram zaczął służyć jako portal dla reklamodawców. Wiele firm prowadzi kampanie reklamowe właśnie za jego pomocą, wykorzystując przy tym influencerów (liderów opinii). Są to osoby wpływające na ocenę oraz opinię innych, utrzymujące również trwałe relacje z masową liczbą odbiorców, którzy silnie się z nimi utożsamiają. Bardzo popularne stało się oznaczanie udostępnianych treści tzw. hasztagami (ang. hashtag) – znacznikami, za pomocą których innym użytkownikom zdecydowanie łatwiej jest odnaleźć interesującą ich frazę. Modne stało się również robienie zakupów za pomocą Instagrama. Wiele firm zajmujących się głównie sprzedażą produktów przypina do swoich postów w portalu odnośniki do witryny internetowej, na których zainteresowani mogą dokonać zakupu.

Instagram umożliwia również śledzenie życia znanych osób, tym ostatnim zaś – stały kontakt ze swoimi fanami. Nie dziwi więc to, że najpopularniejsze konta na portalu są własnością osób ze świata show-biznesu. Aktualnie największą sławą szczyci się konto piłkarza C. Ronaldo (@cristiano). Ma on aż 160 milionów obserwujących go osób. Swoją aktywność na portalu skupia on nie tylko na ukazywaniu części swojej codzienności, ale również na realizacji celów marketingowych. Według Burson Cohn & Wolfe Instagram stał się najszybciej rozwijającą się siecią mediów społecznościowych wśród światowych liderów, rządów i ministrów spraw zagranicznych i jest trzecią najczęściej używaną platformą tego typu po Twitterze i Facebooku. Niemal 81% rządów ze 193 państw członkowskich ONZ bierze aktywny udział w serwisie. Osobiste profile mają w nim wszyscy liderzy G7 i G20 (oprócz dwóch: W. Putina i X. Jinpinga). Za jeden z lepszych przykładów wykorzystania Instagrama uznano dwie Instagram Stories (sekwencje zdjęć) z D. Tuskiem. Pierwsza z nich to Morning run in New York… (relacja z joggingu w Nowym Jorku), druga – wiadomość do D. Trumpa: „The US doesn’t have and won’t have a better ally than the EU”. W 2018 r. najpopularniejszym kontem polityka było konto premiera Indii N. Modiego z 14,8 miliona obserwujących. Tuż za nim był prezydent Indonezji J. Widodo (@Jokowi) z 12,2 miliona zwolenników, których liczba podwoiła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Na trzeciej pozycji z 10 milionami zwolenników jest prezydent USA Trump.

Izabela Kłak, Przemysław Mazur

About Us, Instagram.com (dostęp 15.04.2019); M. Banaś, Życie na Instagramie, 11.12.2015, PDF.edu.pl (dostęp 15.04.2019); P. Czarnota, Wykorzystywanie portalu społecznościowego Instagram w działaniach promocyjnych przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie” 2017, nr 25, t. 1; A. Hartmans, P. Pallus, Oto 20 najpopularniejszych profili na Instagramie. Tylko jeden nie należy do znanej osoby, 3.01 [b.r.], BusinessInsider.com (dostęp 15.04.2019); A. Miotk, Instagram i jego polscy użytkownicy, Polskie Badania Internetu, [b.m.] lipiec 2018; Od naturalizacji do funkcjonalizacji. Taktyki użytkowania serwisu Instagram, M. Babecki, S. Żyliński (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2018; J. Williams, Social Media:Marketing Strategies for Rapid Growth Using Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest and YouTube, CreateSpace Independent Publishing Platform, [b.m.] 2016; World Leaders on Instagram 2018, 4.12.2018, Twiplomacy.com (dostęp 15.04.2019).