Przejdź do menu Przejdź do treści

MySpace

portal społecznościowy założony w 2003 r. w Beverly Hills (USA) przez T. Andersona i C. DeWolfa. Korzystanie z serwisu umożliwia tworzenie przez użytkowników rozbudowanych profili (w tym profili muzycznych), interaktywną komunikację z innymi użytkownikami, tworzenie własnej galerii zdjęć i wideo oraz odsłuchiwanie i udostępnianie pików muzycznych. MySpace uważany jest za jednego z twórców tzw. ery Web 2.0.

Największa popularność MySpace’a przypadła na lata 2005–2008. Był on wówczas najczęściej odwiedzanym portalem społecznościowym i jednocześnie miał największe udziały na rynku social media (ok. 40%). Przyciągał on głównie nastolatków i 20-latków, oferując im miejsce do kontaktowania się w sieci oraz korzystania z bogatej biblioteki muzycznej. Do listopada 2004 r. MySpace miał 5 milionów użytkowników i 3,5 miliona odwiedzających miesięcznie. W tym czasie DeWolfe przeprowadził rozmowy z M. Zuckerbergiem, założycielem Facebooka.

MySpace był najczęściej odwiedzanym portalem społecznościowym na świecie do początku 2008 r. W czerwcu 2006 r. Facebook miał ok. 7 milionów użytkowników, podczas gdy omawiany portal – ok. 100 milionów. Facebook wyprzedził MySpace’a w kwietniu 2008 r. W 2009 r. platforma zatrudniała około 1600 osób. Obecnie jest ich ok. 150.

Od lipca 2008 r. MySpace notował systematyczny spadek zainteresowania. W 2011 r. podupadający serwis wykupiła firma Specific Media (za ok. 35 mln dol.), w której udziały miał J. Timberlake – amerykański aktor i piosenkarz. Od tej pory serwis jeszcze bardziej skupia się na promowaniu branży muzycznej oraz artystów przy zachowaniu interakcji z fanami. Doszło też to rebrandingu – zmieniono nazwę z „MySpace” na „Myspace”. W 2013 r. wprowadzono aplikację dla urządzeń mobilnych.

Za główne przyczyny spadku popularności MySpace’a uznaje się sprzedaż firmy w 2005 r. R. Murdochowi, który wprowadził zmiany w funkcjonowaniu portalu, m.in. umieścił w nim bardzo dużą liczbę reklam. Serwis przestał skupiać się na rozwoju, a zaczął na generowaniu większych zysków. Nie wprowadzano nowych usług w obawie o spadek popularności. Jednocześnie intratny kontrakt z Google (300 mln dol. za każdy rok 3-letniego kontraktu na wyłączność w obsłudze przeglądarki) zniechęcał włodarzy do podejmowania nowych wyzwań. W tym samym czasie odmienną strategię działania obrał Facebook, który skupił się na rozwoju i ulepszaniu serwisu, tak by można było z niego korzystać w jeszcze wygodniejszy i łatwiejszy sposób. MySpace stał się zatem wielkim banerem reklamowym, a Facebook – atrakcyjną platformą, za której pośrednictwem można było się kontaktować z użytkownikami z całego świata. Dużym problemem wizerunkowym stały się także postawione w 2006 r. zarzuty o przekazywanie za pośrednictwem serwisu treści pornograficznych . W 2019 r. doszło do utraty 50 milionów utworów muzycznych podczas migracji na nowy serwer. Według niektórych szacunków utracono muzykę nawet 14 milionów artystów, głównie z pierwszych 12 lat istnienia serwisu.

Na platformie można się zarejestrować lub zalogować za pomocą konta na Facebooku lub Twitterze. Istnieje możliwość stworzenia sprecyzowanego profilu w zależności od tego, czym zajmuje się użytkownik. Oprócz biblioteki muzycznej, galerii zdjęć i wideo na portalu znajdują się także najnowsze informacje ze świata muzyki i filmu. W ostatnich latach znacznie popularniejszymi serwisami muzycznymi stały się iTunes, Tidal, Deezer czy streaming Spotify.

 Dzięki funkcjonowaniu na MySpasie swoje kariery muzyczne rozwinęli m.in. Arctic Monkeys, C. Harris oraz K. Nash.

Przemysław Mazur, Dominika Trojanowska

J. Angwin, Stealing MySpace: The Battle To Control the Most Popular Website in America, Random House, New York 2009; D. Boyd, White Flight in Networked Publics? How Race and Class Shaped American Teen Engagement with MySpace and Facebook, [w:] Race After the Internet, L. Williams, P.A. Chow-White (eds.), Routledge, New York–London 2012; F. Gillette, The Rise and Inglorious Fall of Myspace, „Bloomberg Businessweek Magazine”, June 22, 2011; A. Kawik, Wzloty i upadki, czyli jak zmieniała się popularność portali społecznościowych, SocialPress.pl, 2.08.2011 (dostęp 26.04.2019); The Sage International Encyclopedia of Mass Media and Society, D.L. Merskin (ed.), Sage Publications, Thousand Oaks 2019; J. Williams, Social Media: Marketing Strategies for Rapid Growth Using Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest and YouTube, CreateSpace Independent Publishing Platform, [b.m.] 2016.