Przejdź do menu Przejdź do treści

Amaq

Agencja Informacyjna Amaq (arab. Wikālat Aʿmāq li-l-Anbāʾ) – nieoficjalny organ prasowy Państwa Islamskiego (ISIS) podający się za profesjonalną agencję prasową. Nazwa nawiązuje do przekazu z hadisy (części Sunny) o nadchodzącej bitwie  z niewiernymi w dolinie Amak (Amiq), w której islam zwycięży, po czym nastąpi koniec czasu. Założycielem agencji był syryjski dziennikarz z Aleppo R. Machaal, znany również jako B. Kadek. Choć jej początki sięgają końca 2013 r., pierwsze potwierdzone informacje pochodzą dopiero z 2014 r., gdy relacjonowała ona przebieg bitwy o Kobane (kurdyjskie miasto na granicy Syrii z Turcją).

W celu utrzymania konspiracji agencja używa najnowszych zdobyczy techniki – wiadomości przesyłane są przez aplikacje szyfrujące, np. Signal, Wickr i zwłaszcza Telegram. Użytkownicy ściągają z poleconego kanału w tej ostatniej plik w formacie APK,  instalują go na swoim telefonie i po podaniu sumy kontrolnej otrzymują dostęp do kanałów Amaq za pomocą specjalnej aplikacji. W czerwcu 2016 r. miała pojawić się fałszywa aplikacja Amaq, która śledziła użytkowników. Przed jej instalowaniem ostrzegało ISIS.

Informacje podawane są na wzór innych agencji informacyjnych. Gdy mowa o szczególnie ważnych wydarzeniach, stosuje się podkreślenia (highlights) typu „Breaking news” czy „Exclusive”. Narracja prowadzona jest z zachowaniem pozorów obiektywności i dokładności – nie stosuje się języka propagandy, stąd np. mowa o wojownikach (fighters) ISIS, a nie „żołnierzach Kalifatu”. Publikacje są przede wszystkim w języku arabskim, a także m.in. po angielsku, niemiecku i francusku. Często pojawiają się także materiały wideo i zdjęcia. Wiadomości są następnie powielane przez innych użytkowników i umieszczane w innych kanałach, tak by uniknąć groźby blokady informacyjnej.

Pierwszym sukcesem Amiq była relacja z zamachu w San Bernardino (USA) dokonanego przez S.R. Farooka i T. Malika 2 grudnia 2015 r. Agencja jako pierwsza podała wówczas, że za atakiem stoi ISIS. Później wyspecjalizowała się w potwierdzaniu autorstwa zamachów poprzez wskazywanie na zwolenników Państwa Islamskiego. Jej reporterzy byli ponadto obecni przy najważniejszych wydarzeniach podczas walk w Iraku i Syrii i często jako pierwsi publikowali z nich zdjęcia i filmy. Taką „relacją na wyłączność” była ta ze szturmu na Palmirę w maju 2015 r. – media zachodnie korzystały wówczas z filmów dostarczonych właśnie przez Amaq. Co charakterystyczne, agencja prezentuje się jako byt niezależny od władz ISIS w przeciwieństwie do radia Al-Bayan czy czasopisma „Dabiq”, które są jego organami prasowymi.

Amaq zaczął tracić na wiarygodności po tym, jak kilkakrotnie potwierdzał, że za atakiem stoi ISIS, po czym okazywało się to nieprawdą. Najbardziej znanym przykładem takiej sytuacji jest zamach z Las Vegas w 2017 r.

Założyciel agencji B. Kadek został zabity w wyniku nalotu przeprowadzonego przez międzynarodową koalicję pod przewodnictwem USA 31 maja 2017 r.

Przemysław Mazur

R. Callimachi, A News Agency With Scoops Directly From ISIS, and a Veneer of Objectivity, 14.01.2016, NYTimes.com, (dostęp 15.04.2019); P. Mazur, O. Wasiuta, S. Wasiuta, Państwo Islamskie ISIS. Nowa twarz ekstremizmu, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018; C. Pellerin, Communicating Terror: An Analysis of ISIS Communication Strategy, SciencesPo, Kuwait Program, Spring 2016; C. Winter, Media Jihad: The Islamic State’s Doctrine for Information Warfare, International Centre for the Study of Radicalisation, London 2017.